SJ TheDaily - шаблон joomla Форекс

Pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a nu fi o victimă a fraudei pe internet
Recomandat

October 18, 2018
Scris de 

Poliția Română, împreună cu Europol și Federația Europeană a Băncilor lansează o campanie de prevenire a celor mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online. Materialele de promovare, elaborate pentru această campanie, includ informații și recomandări cu privire la cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online și cum pot fi acestea evitate:

Frauda Mesaj de la șef -  CEO fraud vizează angajații autorizați să efectueze plăți. Autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii companiei și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.

 

Recomandări

 

  1. a) pentru angajatori:

-  fiți conștienți de riscuri și asigurați-vă că angajații sunt informați și conștienți;

-  încurajați-vă angajații să proceseze cererile de plată cu prudență;

- implementați protocoale interne privind plățile;

- puneți în aplicare o procedură pentru a verifica legitimitatea cererilor de plată primite prin e-mail;

- actualizați securitatea tehnică.

 

  1. b) pentru angajați:

-  aplicați în mod strict procedurile de securitate pentru plăți și achiziții publice. Nu trebuie omisă nicio etapă!

- verificați întotdeauna cu atenție adresele de e-mail atunci când gestionați informații sensibile/transferuri de bani. Fraudatorii folosesc adesea e-mailuri de tip copycat, unde un singur caracter diferă de original;

- dacă aveți îndoieli cu privire la un ordin de transfer, e de preferat să consultați un coleg competent, chiar dacă vi s-a solicitat discreția;

- nu deschideți niciodată link-uri sau atașamente suspecte primite prin e-mail. Trebuie acordată o atenție deosebită când se verifică email-urile personale pe computerele companiei;

-  restricționați informațiile și acționați cu prudență în ceea ce privește mediile sociale;

-  evitați partajarea informațiilor despre ierarhia, securitatea sau procedurile companiei;

- dacă primiți un email sau un apel suspect, trebuie întotdeauna să informați departamentul IT.

 

Frauda cu facturi - Invoice fraud are loc atunci când o firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul legitim al unui furnizor de bunuri și/sau servicii. Angajații care au atribuții de efectuare a plăților sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.

 

Recomandări

 

  1. pentru angajatori:

- asigurați-vă că angajații sunt informați și conștienți de acest tip de fraudă și de modul de evitare a acestuia;

-  puneți în aplicare o procedură pentru a verifica legitimitatea cererilor de plată;

- instruiți personalul responsabil cu plata facturilor, pentru a le verifica întotdeauna pentru orice nereguli;

- revizuiți informațiile publicate pe site-ul companiei, în special contracte și furnizori. Acordați, cu strictețe, asistență personalului pentru a limita ceea ce împărtășesc despre companie și despre locul de muncă pe conturile personale de social- media;

- întotdeauna contactați poliția în cazul încercărilor de fraudă, chiar dacă nu ați căzut victimă înșelătoriei!

 

  1. pentru angajați:

- verificați toate cererile care se pretind a fi de la creditorii dumneavoastră, mai ales dacă vă cer să modificați detaliile bancare pentru facturile ulterioare;

- nu utilizați detaliile de contact din scrisoarea/faxul/e-mailul care solicită modificarea sau verificarea. Utilizați-le, în schimb, pe acelea din corespondența anterioară;

- creați puncte de contact unice desemnate cu companii cărora le efectuați plăți regulate;

- pentru plățile care depășesc un anumit prag, instituiți un sistem dedicat pentru a confirma contul bancar și destinatarul corect (de exemplu o întâlnire cu compania);

- când se plătește o factură, trimiteți un e-mail pentru a informa destinatarul. Includeți numele băncii beneficiare și ultimele patru cifre ale contului, pentru a vă asigura securitatea;

- restricționați informațiile pe care le împărtășiți despre angajator pe mediile sociale;

- raportați încercările de fraudă adresate conducerii sau departamentului.

 

Phishing/Smishing/Vishing. Acest tip de fraudă are loc atunci când autorii apelează telefonic victima, îi trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail prin care o induc în eroare, astfel încât aceasta să divulge date personale, financiare ori de securitate.

 

Recomandări în cazul unui phishing:

-  actualizați software-ul, inclusiv browserul, antivirusul și sistemul de operare;

- orice e-mail trebuie verificat cu atenție, îndeosebi în ceea ce privește neconcordanțele și orice nu are sens;

- pot exista mici diferențe în adresa expeditorului: un zero ar putea să arate ca litera „o”;

-  verificați greșelile de ortografie;

- nu răspundeți la un e-mail suspect, sau trimiteți-l la bancă, introducând din nou adresa;

- nu dați click pe link și nu descărcați fișierul atașat! Recomandabil ar fi să fie tastată adresa din browser.

 

Recomandări în cazul unui vishing:

-  evitați apelurile telefonice nesolicitate;

- pentru a vă valida identitatea, căutați numărul de telefon al organizației (pe site-ul web sau efectuând o căutare online) și contactați-i direct.

-  nu validați apelantul utilizând numărul de telefon deja comunicat (acesta ar putea fi un număr fals sau falsificat).

- fraudatorii pot găsi informații de bază online despre dumneavostră sau despre afacerea dumneavoastră (de exemplu, profiluri social-media). Nu presupuneți că un apelant este autentic doar pentru că are astfel de detalii;

- nu permiteți partajarea numărului PIN al cardului de credit sau de debit sau a parolei bancare online. Instituția bancară nu va cere niciodată astfel de detalii;

- Nu trebuie transferați bani în alt cont, la solicitarea acestora. Banca nu va cere niciodată să faceți acest lucru.

 

Recomandări în cazul unui smishing:

- nu dați click pe link-uri, atașamente sau imagini primite în mesaje text nesolicitate, fără a verifica mai întâi expeditorul. Acest lucru poate fi făcut căutând numărul online, sau comparându-l cu numărul oficial al expeditorului de la care pretinde că provine;

- nu răspundeți niciodată la un mesaj text care solicită codul PIN/ parola bancară online sau orice alte acreditări de securitate;

- dacă, totuși, ați răspuns la un text tip smishing, prin furnizarea detaliilor bancare,  contactați imediat banca.

 

Website-uri bancare contrafăcute - Spoofed bank website fraud.

În acest caz, autorii folosesc mesaje de tip phishing, cu link-uri către site-uri bancare false. Odată ce este accesat link-ul, prin metode diverse, se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.

Recomandări:

- nu dați click pe link-urile incluse în e-mailurile care duc la site-ul băncii;

- introduceți întotdeauna, manual, linkul sau utilizați o legătură existentă din lista „preferate”;

- utilizați un browser care permite blocarea ferestrele de tip pop-up.

Iubire prefăcută - Romance scam. Aceasta este situația în care autorii pretind că sunt îndrăgostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă.  Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau de pe rețelele sociale, pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.

 

Recomandări:

- atenție la cât de multe informații personale împărtășiți pe site-urile de socializare și matrimoniale!

-  întotdeauna luați în considerare riscurile. Escrocii sunt prezenți pe cele mai renumite site-uri;

- verificați fotografia și profilul persoanei, utilizând căutări online, pentru a vedea dacă materialul a fost utilizat în altă parte;

- fiți atenți la greșelile de ortografie și gramatică, la inconsecvențe în poveștile și scuzele lor, cum ar fi faptul că webcam-ul lor nu funcționează niciodată;

- nu trebuie împărtășite fotografii personale, videoclipuri sau materiale compromițătoare, pe care escrocii le-ar putea folosi, ulterior, sub forma unui șantaj;

- atenție la solicitările unor sume de bani! Nu trebuie să trimiteți niciodată bani sau să oferiți detalii despre cartea de credit, contul online sau copii ale documentelor personale importante!

- nu transferați bani altcuiva: spălarea banilor este o infracțiune!

 

Dacă totuși sunteți victima unei ,,romance scam” :

- nu vă simțiți jenat, această înșelătorie se întâmplă mai des decât vă puteți imagina;

- opriți imediat orice contact cu persoana în cauză;

- dacă este posibil, păstrați toate comunicările (cum ar fi mesajele de tip chat) și orice dovezi care ar putea ajuta la identificarea făptuitorului;

- raportați de îndată site-ului în care scammerul v-a abordat mai întâi;

- dacă detaliile contului au fost furnizate unui scammer, trebuie contactată imediat banca sau instituția financiară.

 

Furtul de date personale - Personal data theft: autorii  colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare (ex: Facebook, Twitter, Linkedin). Datele victimei pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru accesarea conturilor bancare, contractarea împrumuturilor ori pentru derularea unor afaceri ilegale în numele victimei.

 

 Recomandări:

- puteți verifica informațiile despre un cont social-media prin accesarea directă a site-ului, nu accesând un link care susține că vă va duce direct acolo;

- atenție la cantitatea de informații și imagini partajate pe site-urile de social-media. Autorii le pot folosi pentru a crea o identitate falsă, sau pentru a vă face ținta unei fraude;

- trebuie examinate setările de confidențialitate și securitate pe fiecare cont social-media;

- efectuați cercetările online. Căutați numele produsului sau oferta de locuri de muncă, pentru a vedea ce spun ceilalți. Puteți să o combinați cu cuvinte precum "recenzie", "plângere" sau "înșelătorie";

- profilurile suspectate a fi înșelătorii trebuie raportate platformei social-medi;

- periodic, trebuie monitorizate extrasurile de cont de card de credit/debit. Dacă sunteți taxat pentru ceva ce nu ați comandat, contactați banca și furnizorul cardului.

 

Fraude cu investiții și cumpărături online - Investment and online shopping scams: Autorii oferă ,,oportunitați speciale” de investiții, cu profituri rapide, sau prezintă ,,oferte-bombă” în mediul online.

  • Recomandări:

- verificați recenziile înainte de a cumpăra un produs;

- folosiți carduri de credit - aveți mai multe șanse de a vi se returna banii;

- plătiți numai prin utilizarea unui serviciu de plată sigur;

- plătiți numai atunci când sunteți conectat la o conexiune securizată la internet - evitați utilizarea rețelelor Wi-Fi publice gratuite sau deschise;

- plătiți numai de pe un dispozitiv sigur. Păstrați actualizarea sistemului de operare și a software-ului de securitate;

- feriți-vă de anunțurile care au oferte prea bune pentru a fi adevărate!

- vă apare un anunț de tip pop-up care atestă că ați câștigat un premiu? Gândiți-vă de două ori, ați putea ,,câștiga” un malware;

- dacă nu primiți produsul, contactați vânzătorul. Dacă nu există un răspuns, contactați banca!

Întotdeauna sesizați autorităților fraudele sau tentativele de fraudă!

Luna Europeană a Securității Cibernetice - The European Cyber Security Month (ECMS) este o campanie de conștientizare a Uniunii Europene care promovează securitatea în mediul online în rândul beneficiarilor persoane fizice și companii, evidențiind câteva măsuri simple pe care fiecare persoană le poate lua pentru a-și proteja datele personale, financiare și profesionale. Mai multe informații despre cum vă puteți proteja găsiți pe pagina web: https://www.europol.europa.eu/report-a-crime/report-cybercrime-online

 

 

 

273 Vizualizari

CONTACT: infoargesnews@gmail.com

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree